Geen mensen

Wij trekken een grens, een pedo is geen mens, staat op een spandoek. Vrolijke, zomers geklede vrouwen lopen er fier mee rond en ik hoor ze bijna joelen. Met afgrijzen kijk ik naar de foto van dit clubje zonder een greintje mededogen of historisch benul. Ontneem mensen hun menselijkheid en je kunt met ze doen wat je wilt. Dat geldt nu ook voor pedo’s. Advocaten die hen verdedigen krijgen doodsbedreigingen.

Mensen zonder rechten

Tweehonderd jaar geleden werden vrouwen en slaven niet gerekend tot de morele kring. Ze hadden geen rechten, je kon met ze doen wat je wilde. Stel je voor dat je vrouwen wél rechten geeft, schreef iemand, dan willen groente en stenen dat straks ook! Dat viel mee en alle mensen hebben nu rechten. Omdat ze mens zijn.

Dat roepen we tenminste. Maar als het over mensenrechten gaat, heb je er niets aan dat je mens bent, zegt filosoof Hans Achterhuis. Zoals pedo’s en ex-tbs’ers maar al te goed weten. Net als vluchtelingen, asielzoekers en illegalen die geen burgers van dit keurige land zijn. Juist de meest kwetsbare mensen voor wie de mensenrechten bedoeld zijn, hebben ze niet. Geen kansen, geen werk, geen dak boven hun hoofd, geen voorzieningen. Sterker nog, als je hier illegaal verblijft, ben je strafbaar. Dat je een mens bent, beschermt je dan tegen helemaal niets.

Wij doen verontwaardigd over Poetin en zijn anti-homowet. Maar zolang wij op politieke partijen stemmen die sommige mensen al hun mensenrechten ontnemen, hebben we kilo’s boter op ons hoofd.