Roze zaterdag

Mariënburg, vereniging van kritisch katholieken, betreurt dat Mgr. Gerard de Korte de beoogde roze viering in de St Jan op 24 juni a.s.  – roze zaterdag – afgeblazen heeft. Wij constateren en juichen toe dat de bisschop probeert een warme, gastvrije en inclusieve  kerk op te bouwen in plaats van medemensen te veroordelen. Wij spreken onze diepe teleurstelling uit over het gebrek aan tolerantie dat kennelijk sommige priesters en gelovigen noopt de bisschop onder grote druk te zetten. Hun opstelling heeft niets te maken met de navolging van Christus. Bovendien tonen zij weinig feeling met de maatschappij waarin we leven: kardinaal Tobin van Newark in de VS heette dezer dagen een grote groep katholieke LHBT gelovigen welkom in zijn kathedraal, het conservatief-katholieke Ierland heeft sinds deze week een premier die openlijk homo is, ook het conservatieve Servië heeft deze week een lesbische vrouw als premier gekregen, en de leider van de Schotse conservatieven is eveneens lesbisch. Hier past slechts een protest tegen de dictatuur van protesterende conservatieven en een betuiging van medeleven met een lamgeslagen bisschop.

juni 2017