Petitie om Willibrordkerk in Utrecht open te houden voor iedereen

Het bestuur van Mariënburg roept iedereen op tot ondertekening van deze petitie. Het gaat erom de Willibrordkerk in Utrecht open te houden voor iedereen, en niet exclusief voor leden van de conservatieve Priesterbroederschap Sint Pius X.

Deze petitie is opgesteld door de Stichting Culturele Evenementen St. Willibrordkerk. Dit is de vrijliigersorgansiatie die zal ophouden te bestaan als de kerk exclusief aan Pius X wordt toegewezen. De kerk is een monument dat in de periode 1991-2005 werd gerestaureerd met miljoenen euro’s gemeenschapsgeld.

Vrijwilligers houden het gaande

Deze vrijwilligers verzorgen de openstelling van het gebouw voor het publiek en de rondleidingen, zij assisteren bij de concerten en andere evenementen en zij zorgen voor de website en het programmabureau. Daarnaast zorgen enkele vrijwilligers voor het technisch onderhoud van het gebouw. De inkomsten die de vrijwilligers verdienen, bleken de laatste jaren voldoende voor de basisexploitatie van het gebouw.

“Er is een groot verschil in draagvlak: 30 gelovigen op zondag bij Pius X tegen 26.000 bezoekers per jaar nu. Voor de restauratie zijn miljoenen aan gemeenschapsgeld gebruikt, laat de gemeenschap dan ook genieten van dit gebouw en hou het gebouw beschikbaar voor de gemeenschap.”

Onderteken de petitie