Paasboodschap 2020

De jaarlijkse paasboodschap van onze voorzitter is in het kader van de huidige wereldse omstandigheden een bijzonder verhaal geworden. Lees verder om de boodschap te lezen of download deze <HIER>.

Over enkele dagen is het Pasen 2020. Een Pasen die wij niet licht zullen vergeten. Het coronavirus brengt ons onvrijheid, maakt ons tot een volk in ballingschap: beroofd van de sociale contacten met familie, collega’s en vrienden, en zonder de luxe van onbekommerd en wereldwijd reizen. Veel mensen maken zich grote zorgen over baan, bedrijf, inkomen, hun investeringen, hun toekomst. We treuren om mensen die ernstig ziek zijn en overlijden. We zitten neer aan de oevers van Rijn en Maas, in zak en as treurend om verloren vergezichten. ’n Beetje zoals het Joodse volk aan de oevers van de Nijl, wachtend op Mozes, nog niet wetend van die tocht door de Rode Zee. Of zuchtend onder het Romeinse juk, smachtend naar bevrijding door een Messias, nog niet wetend van de verwoesting van de tempel. Die onvrijheid en de angst voor besmetting kunnen ons lam leggen, eenzaamheid oproepen, verwarring zaaien, ons hulpeloos en hopeloos maken. Ze doen ons smachten naar het verleden en naar een toekomst die weer lijkt op hoe het was.

Luister naar het liedje ‘Bloesem in de bomen’ van Leoni Jansen: https://youtu.be/URifRTXqGQU?list=RDURifRTXqGQU

Maar ook ontdekken veel mensen ineens dat omzien naar elkaar de wereld anders, vriendelijker, maakt. De beperkingen, hoewel niet zelf gekozen, kunnen wel het betere in jezelf boven brengen: meer aandacht en belangstelling voor de ander, je naaste, je buren: een kaartje, een telefoontje, een bloemetje, een opbeurend woord – waar velen, toen alles nog anders was, niet de tijd voor namen. ‘n Beetje meer zoals we bedoeld zijn, zoals de ouderen onder ons zich de tijd van het touwtje uit de brievenbus herinneren. En ook ontdekken steeds meer ouderen – al is het noodgedwongen – de geneugten van de moderne technologie: praten met je kleinkinderen, en hen kunnen zien, via WhatsApp, Skype, FaceTime en wat dies meer zij. De moderne technologische verworvenheden halen ons ook uit ons isolement, maken afstanden overbrugbaar.

De wereld zal er anders uit gaan zien, vast met meer thuiswerken, minder files, minder vlieguren, kleinere genoegens, meer social media, met – maar liever zonder – een app die onze gang nagaat en bewaakt. George Orwell schetste in ‘1984’ afschrikwekkend hoe zo’n wereld er uit kan zien: Big Brother is watching you! Moeten wij ons nog wel meer toevertrouwen aan wereldomvattende en vrijheid berovende technologieën? Na een intelligente lockdown kunnen wij, in ons vrijheidslievende landje, maar beter op zoek gaan naar iets intelligenters dan het paardenmiddel van zo’n app.

Nog jarenlang zullen wij ons 2020 herinneren: hoe wij min of meer aan huis gekluisterd waren en uitkeken naar bevrijding van de ons, voor ons bestwil, opgelegde beperkingen – niet wetend wat ons nog in de nabije toekomst te wachten staat. Christenen weten zich evenwel onderdeel van een Groter Verhaal, op enigerlei wijze onder de hoede en in de palm van de hand van de Almachtige:

Dit ene weten wij
en aan dit één houden wij ons vast
in de duistere uren:
er is een woord dat eeuwiglijk zal duren
en wie ’t verstaat
die is niet meer alleen.

Wij vieren elk jaar Pasen: bevrijding van wat ons weerhoudt een goed mens te zijn in het voetspoor van de Verrezene. Dit jaar lijkt dat relevanter dan ooit. U viert Pasen in kleine huiselijke kring, met een voorlezing van het opstandingsverhaal en een ontbijt-met-een-paaseitje. Of luisterend en kijkend naar een viering vanuit een van de geloofsgemeenschappen uit onderstaande lijst.

Het bestuur van de Mariënburgvereniging wenst u een goede Pasen.

Klik  hier voor een .pdf download.