Lezing Maria van Mierlo

Afdeling West Noord-Brabant nodigt u uit voor de

Tweede Mariënburg lezing 2019-2020 door Maria van Mierlo
“LANGS DE BENEDICTIJNSE MEETLAT”

Wanneer: maandag 21 oktober 2019
Aanvang: 19.30 uur, tot 21.30 uur
Waar: Mariastede, St. Theresiastraat 44, Roosendaal
De toegangsprijs bedraagt € 10,-

De wijsheid uit de Regel van Benedictus kan voor mensen van vandaag nog altijd van onschatbare waarde zijn. Als je de Regel maar wilt lezen en begrijpen naar de grondbetekenis ervan. Drie belangrijke wijsheden uit de Regel zijn obedientia, stabilitas en conversio morum, beter bekend als gehoorzaamheid, stabiliteit en een omkering van gewoontes. Het lijken weerbarstige begrippen en dat zijn het soms ook, maar het zou zonde zijn om het daarbij te laten. Onder de woorden ligt een schat verborgen die van betekenis kan zijn in elk leven. In de lezing van Maria van Mierlo is er aandacht voor benedictijns leven en de Regel in het algemeen en deze drie aspecten ervan in het bijzonder. Al doende lukt het ons misschien om een kritische levenshouding eens langs de benedictijnse meetlat te leggen. Het wordt in elk geval een interactieve avond, waarbij de aanwezigen ook zelf in beweging worden gezet. Zo niet letterlijk, dan toch figuurlijk. De vertaalslag naar onszelf in eigen tijd van leven zult U deze avond niet missen. Wijs ook anderen op deze eigentijdse avond.

Maria van Mierlo is cisterciënzer leek, lid van de Cisterciënzergroep Sion en heeft de Regel van Benedictus geïntegreerd in leven en werk. Ze heeft een communicatiebureau, is eindredacteur van het magazine Klooster!, en verzorgt retraites op basis van de Regel in verschillende kloosters in Nederland.

U bent van harte welkom.

Download de uitnodiging