In memoriam bisschop Jan Bluyssen

8 augustus 2013 overleed in Den Bosch bisschop jan Bluyssen.

De foto dateert van 1968, twee jaar nadat hij tot bisschop benoemd was.

Enkele persoonlijke herinneringen van diverse mensen.

• Als Nijmegenaar was Bluyssen er trots op dat hij actief kon meewerken aan de kerkvernieuwing in zijn stad. Daarom kwam hij in 1963 met veel genoegen naar zijn stad om daar de nieuwe Boskapel van de Augustijnen te consacreren. De paters waren toen, al voordat het Tweede Vaticaans Concilie was afgesloten, wegbereiders voor de Nederlandstalige liturgie en andere litugische experimenten. De augustijnenorde is nu stilaan uit Nijmegen verdwenen, maar de Boskapelgemeenschap zet de vernieuwingstraditie voort. Onlangs heeft zij feestelijk het gouden jubileum van de kapel gevierd.
  • Eigenlijk pas na zijn actieve periode als bisschop bleek hoe belangrijk en goed hij is geweest voor de Nederlandse kerkgemeenschap. Een wijze man die geleden heeft onder het ‘nieuwe’ maar eigenlijk ‘oude’ bewind.
  • Het annuleren van zijn 50-jarig bisschopsjubileum uit respect voor de slachtoffers van seksueel misbruik was een daad die respect verdient.
  • Bij Bluyssen krijgt het woord bisschop een pastorale en warme inhoud.
  • Willem Aantjes in De Volkskrant:  Bluyssen begroette de aanwezigen (bij de uitvaart van bisschop Bekkers), Je zou verwachten dat hij die begroeting zou beginnen met: Eminentie, excellenties. Maar niets daarvan. Bluyssen beklom de kansel, keek de kerk rond en begon: Beste mensen van St. Oedenrode.

augustus 2013