De Mariënburg komt naar u toe

Nieuwe Rituelen met Andries Govaart

Levensmomenten vieren we (!) met woord en gebaar, geur en kleur, eten en drinken. Dat doen we in iedere samenleving, al zolang we bestaan. De zoektocht naar grondvormen van deze ritualiteit brengt ons in een veelzijdig landschap. Eenmaal vertrouwd met dit idioom maken we de stap om zelf te komen tot een eenvoudig en helder ritueel voor een concrete gelegenheid.

De Marienburgvereniging komt naar u toe op:

drie zaterdagen in het najaar 2021:

• Zaterdag 13 november | 10:30 – 16:00 uur | Andreashuis, Hattem
  • Zaterdag 20 november | 10:30 – 16:00 uur | Ursulakapel, Roermond
  • Zaterdag 27 november | 10:30 – 16:00 uur | Bethelkapel, den Haag

Stel:

• Je bent blauwhelm en je wordt uitgezonden. Hoe neem je afscheid van je gezin, familie, vrienden?
  • Je hebt een zware operatie voor de boeg. Met wie wil je daarbij stilstaan en je voorbereiden?
  • Je kiest voor elkaar en gaat samenwonen. Wanneer en met wie wil je dat vieren?

Zomaar drie voorbeelden die vragen om een pas op de plaats, een markering. Hoe doe je dat in een samenleving waar de kerk – vaak leverancier van rituelen – bijna is verdwenen?

Toelichting:

We doen dat aan de hand van het werk van de kunstenaar Frederick Franck (1909-2006). Zijn werk gaat bij uitstek over onze diepere menselijke laag van symbolen en symboliseren.
En natuurlijk zingen we ook en eindigen we feestelijk!

Deelname is gratis.

Het programma inclusief lunch wordt u aangeboden door de Mariënburgvereniging en wordt mede mogelijk gemaakt door de belangeloze inzet van:

Aanmelden:

Aanmelden voor leden en niet-leden kan hier.

10.30 uur: Binnenkomst
11.00 uur: Lied waarna inleiding Andries Govaart: “de kracht van rituelen”

11.45 uur: Frederick Franck, de mens en zijn werk: “transreligieuze kunst”

12.15 uur: Lied – uitwisseling – discussie