Lezing: COMPASSIE: Van polarisatie naar verbondenheid – door Dirk van de Glind ‘Of we leren als broeders en zusters samen te leven, of we gaan als een stel idioten ten onder,’ zei Martin Luther King.

In onze gepolariseerde samenleving staan mensen tegenover elkaar en zijn er zelfs die hun standpunten verdedigen met harde woorden, beledigingen en soms ook met geweld. Het verlangen naar meer zachtheid en begrip, naar compassie, wordt echter ook door steeds meer mensen gevoeld. Het is dit verlangen dat in deze lezing van harte ondersteund wordt.

Het Handvest van Compassie van Karen Armstrong c.s. komt aan bod. En vanzelfsprekend wordt er gekeken naar inspirerende en praktische voorbeelden van compassie. Want wat is het eigenlijk en wat kan ze betekenen, ook in het leven van alle dag? Hoe ver kun, mag of moet je ermee gaan? Het is belangrijk dat we ook compassie met onszelf hebben. Want we komen er niet als we menen dat we negativiteit buiten onszelf en in de ander moeten bestrijden en daarbij niet bereid zijn naar onszelf te kijken. Het nieuws is vol van trieste voorbeelden van het vergeten van deze aloude waarheid. De woorden van Mahatma Gandhi: ‘Zij die in oorlog zijn met anderen, zijn niet in vrede met zichzelf,’ vormen dan ook het leidmotief voor deze lezing.

Zie ook www.dirkvandeglind.nl

Dirk van de Glind (1959) stond vele jaren voor de klas als docent Levensbeschouwelijke Vorming in het voortgezet onderwijs en heeft mede daardoor de kans gehad rond te kijken in de schatkamers van de menselijke geest. Lezingen lardeert hij met beeld en geluid, prikkelende stellingen, humor, anekdotes en wijsheden uit alle windrichtingen.

Tijd: Donderdag 11 januari 2023
20:00-22:30 uur
Zaal open vanaf 19:15 uur
Entree: Reserveren Prijs € 12,50 (is inclusief koffie of thee in de pauze)