Luisterend op weg

Samengeroepen: synodaliteit vieren op 24 november
Oproep om mee te bidden voor de nieuwe fase van het synodale proces.

Op 24 november a.s. organiseren Luisterend op Weg en de Katholieke Vereniging voor Oecumene een dag om de nieuwe fase van het Synodale Proces te vieren. Zij doen dit met de steun en zichtbare betrokkenheid van de gehele christelijke gemeenschap van Nederland. Vertegenwoordigers van de verschillende kerkfamilies gaan voor in het gebed in de stijl van Taizé.

Verder groeien in synodaliteit
In oktober wordt de universele fase van de Synode over Synodaliteit in Rome voltooid. Het Synodale Proces begon in het najaar van 2021 met gesprekken in lokale kerken en bisdommen. Het was een jarenlang proces van luisteren, expliciet ook naar de bijdragen van andere kerken en christelijke gemeenschappen. De deelnemers zullen tijdens deze laatste zitting in Rome voorstellen doen voor de ontwikkeling van onze kerk. Zij luisteren daarbij naar wat de Heilige Geest hen via de inbreng van het gehele Volk van God zegt. Deze laatste zitting is echter niet het einde van het Synodale Proces. Het is nu zaak om voort te gaan op de ingeslagen weg en te groeien naar een gemeenschap waarin allen gezamenlijk zorg dragen voor de verkondiging van het Evangelie. We zijn geroepen op het niveau van de lokale en nationale kerk verder te groeien in  synodaliteit. Tijdens de bijeenkomst op 24 november vragen we de Heilige Geest opnieuw om inspiratie. Ook bidden we voor de eenheid van de christenen en voor de gehele wereld.

Iedereen is daarom uitgenodigd om op 24 november deel te nemen aan de synodale ontmoeting en de oecumenische viering in de stijl van Taizé. Bij de start van de eerste zitting van de synode vond op 30 september 2023 op initiatief van Taizé en op uitnodiging van Paus Franciscus een oecumenisch avondgebed plaats op het Sint-Pietersplein. Thema was ‘TOGETHER: samenkomst van Gods Volk’. Deze maakte diepe indruk en daarom bouwt het gebed op 24 november dankbaar voort op dat mooie initiatief.

Programma
12:00 u. Reguliere mis in de Sint Janskathedraal met extra aandacht voor de synode
13:00 u. Wandeling naar de Sint-Catharinakerk
13:15 u. Ontvangst met koffie en enkele welkomstwoorden
13:30 u. Lunch en synodale ontmoeting
(Aanmelden noodzakelijk via: https://www.oecumene.nl/activiteit/samengeroepen/)
15:00 u. Oecumenische viering (aanmelden niet nodig)

Sint Catharinakerk
De organisatie heeft voor de Sint Catharinakerk gekozen om dat deze prachtig de veelkleurigheid van de Rooms-katholieke kerk laat zien in gebruik van zowel de Latijnse als Byzantijnse liturgie. Daarnaast biedt zij ruimte aan de Armeens Apostolische Kerk en de Servisch Orthodoxe Gemeenschap.

Luisterend op Weg
Luisterend op Weg is een gezamenlijk project van het bisdom van ’s-Hertogenbosch, het Netwerk Katholieke Vrouwen (NKV) en de Konferentie van in Nederland gevestigde Religieuzen (KNR). Meer informatiefs te vinden op: www.luisterendopweg.nl