Mariënburg Magazine april 2015

logo x

Eind april verschijnt de nieuwe Mariënburg Magazine. U leest over de hervorming van het Vaticaan, over de geschiedschrijving van de Acht Mei Beweging en over een nieuw boek van Roger Lenaers.

Hervorming Vaticaanse bestuur

De Amerikaanse religiejournalist Thomas Reese schrijft over de hervorming van het Vaticaanse topbestuur waarmee paus Franciscus een begin heeft gemaakt.
Reese is pessimistisch: Dat er twee jaar nodig zijn geweest voor deze herschikkingen in het organisatieschema van de Curie, maakt alleen maar duidelijk dat men eigenlijk niet goed weet waar men mee bezig is. Zo’n plan kun je in twee maanden maken. Daar heb je geen twee jaar voor nodig. In dit tempo zal paus Franciscus dood zijn voordat een echte hervorming de Curie zal treffen.

Acht Mei Beweging

Dertig jaar geleden, bij het bezoek van de toenmalige paus Johannes-Paulus II aan ons land, ontstond de Acht Mei Beweging . De korte geschiedenis van die beweging (1985-2003) is beschreven door Tom van den Beld, thans bestuurssecretaris van Mariënburg. Dezer dagen verschijnt zijn boek met als titel de slogan waarmee de AMB startte: "Het andere gezicht van de kerk". In het magazine een interview met de auteur, die concludeert: Uiteindelijk heeft de Acht Mei Beweging wel een ander gezicht laten zien, maar geen duidelijk eigen gezicht.

Nieuw boek van Roger Lenaers

In het magazine leest u een uitgebreide bespreking van Jezus van Nazaret, het nieuwe boek van de  Vlaamse theoloog Roger Lenaers.
Gelovigen nemen probleemloos het bestaan aan van een bovennatuurlijke wereld, bijvoorbeeld van een hemel en een hel. En ze belijden, dat op zekere dag een daar tronende Almacht in menselijke gedaante in ons ondermaanse is afgedaald.
Kunnen we de christelijke hemel gelijk stellen aan de Olympus van de oude Grieken of het Walhalla van de Germanen? Of de bijbelverhalen aan de mythologische Odyssee van Homerus?