Taede Smedes 13-11
![]() |
Maandag 13 november 2017 om19.30 uur: GOD, IETS OF NIETS? De postseculiere maatschappij Mariastede, St Theresiastraat 44 in Roosendaal Schoorvietend zal ik gaan met een bonzend hartBrief aan kardinaal Eijk van 3 maart 2013 Vrouwtjes theoloogSchouten beschrijft in Katholiek Nieuwsblad tweehonderd van zijn vakbroeders als collega’s die ‘hun pens vulden’. Vervolgens noemt hij een vrouwelijke collega vrouwtjes theoloog in een bloemetjes jurk als of het om een exotisch diersoort gaat. Mij commentaar hierbij: bah. Inlevingsvermogen ontbreektSchouten maakt in latere contacten ook geen enkele indruk, dat hij van het interview spijt heeft. Ook maakt hij niet de indruk ook maar enigszins aan te voelen dat hij hiermee gelovigen of parochianen kan kwetsen. Van andermans ziel afblijvenVia email heb ik eerder mijn bevindingen onder meer gemeld aan parochiebestuur, pastoraatsgroep en pastores. Eén reactie vond ik zeer bemoedigend: Ik veroordeel deze man niet, maar hij moet met zijn tengels van andermans ziel afblijven.. Afschrift; De heer J.C. Schouten pr, Baambrugge
Leken niet frustrerenOpen brief aan bisschop Wiertz. Terecht stelt de bisschop in het artikel van zaterdag 22 december 2012 in Dagblad de Limburger dat het evangelie vertaald moet worden voor de mensen van nu. 1) geloofsbeleving bestaat niet uit een tweedeling van liturgie (kerkelijke eredienst) en diaconie (hulp aan wie dit nodig heeft); integendeel: diaconie is een onscheidbare, hoge vorm van liturgie Indien de kerk op deze manier vertaald wordt, dan zal ze worden begrepen in de persoonlijke geloofsovertuiging van velen die nu de kerk de rug toekeren; dat kan alleen als de bisschoppen hun neerbuigende houding laten varen. Dan worden de zoekende gelovigen niet meer als pubers gekwalificeerd, maar als mensen die serieus genomen willen worden. Pierre Wilms, Panningen
Geen communie, geen uitlegBrief aan kardinaal Eijk Sinds kort is er in mijn Parochie soms geen Eucharistieviering maar een gebedsviering ZONDER Communieuitreiking. Wegens een tekort aan priesters in het ambt is een Eucharistieviering veelal niet mogelijk. Dat is spijtig, doch begrijpelijk. Maar waarom er in sommige andere vieringen geen Communie wordt uitgereikt ontgaat mij. Kunt U mij één goede reden opgeven waarom dit is beslist? Wie heeft dit beslist? Waarschijnlijk is dit een eenzijdig besluit, zonder overleg met de gelovigen. In het midden van de vorige eeuw was het (in Brabant) heel gebruikelijk om 2X Communie uit te reiken nl. voor en tijdens de H. Mis. Op het tweede Vaticaans Concilie is bepaald dat alle gelovigen zijn bekleed met het algemeen priesterschap naast de vakpriesters. De gelovigen mogen wel meewerken maar hun stem en mening wordt niet altijd gehoord. De kerken lopen helaas leeg en velen laten zich uitschrijven o.a. omdat zij geen voeling meer hebben met het Roomse Kerk-Instituut, dat niet voldoende met de tijd wil meegaan en nog steeds het verplichte celibaat handhaaft (maar wel gehuwde Anglikaanse geestelijken die overstappen als priesters toelaat) en vrouwen als priester weigert. Ik kom met mijn echtgenote en ik vaak in Chili, waar de kerken nog vol zijn, met dagelijkse H.Missen (en Zondag vier) en de mensen spontaan en hartelijk zijn en niet van (teveel) regels houden. Deze brief schrijf ik uit kommernis en bezorgdheid voor de terugloop. M. van Kerkhoff, een bewuste modern katholiek Tempels in puin en schapen zonder herderHenk van Breukelen, emeritus pastor van de Leidse Studentenekklesia, schreef een kritische reactie op het Mariënburg Congres. Dit is een samenvatting door de redactie. Tempels in puin
In hun ballingschap dachten veel Israelieten met weemoed aan de puinhopen van de tempel. Maar sommigen reageerden: Zeur niet, zonder die rot tempel kunnen we iets nieuws beginnen. Goed dat dit gebeurde. Jezus voorspelde dat er van de tempel geen steen op de ander zou blijven staan. Mensen gaan de stenen weghalen voor hun boerderijen en huizen, voor hun toekomst. Tempels van mensenhanden worden weer afgebroken. Concilie: het ruste in vredeVan Breukelen kreeg een uitnodiging voor een festijn ter gelegenheid van het vijftig jarig concilie-jublileum. Maar was het geen publiekslokkertje voor een begrafenisceremonieel? Met een pontificaal gebaar, met mijters en mooie gewaden zou het concilie ten grave worden gedragen – met sprekers die zonder tegengeluid zouden ontkennen wat destijds is gezegd. Hij heeft bedankt voor de eer. De boodschap van de man uit Galilea wordt al eeuwen ontkracht, maar de tempel en het gewaad trekken nog steeds en bedriegen nog steeds. Schapen zonder herderVan Breukelen memoreert de reactie van Schillebeeckx op de pauskeuze van Johannes XXIII: Hij is een geweldig mens, maar zijn pauskeuze is een ramp voor de kerk. Want een onmogelijk instituut wordt door een charismatische leider alleen maar langer in stand gehouden. Van Breukelen gelooft Mariënburg niet dat we mensen aan het woord willen laten. Want hij en Mariënburgers zijn dan wel goedgebekt, maar we laten honderdduizenden in de steek als schapen zonder herder.
Meer lezen?
IngestuurdMartien van Kerkhoff uit Twente schrijft een brief aan kardinaal Eijk Pierre Wilms uit Panningen schrijft een open brief aan bisschop Wiertz
Ingestuurd (inclusief van der vinne)Jaap van der Vinne uit Maarssen protesteert tegen denigrerende taal van pastoor Schouten. Die spreekt over vrouwtjes theologen in bloemetjesjurk en over zich de pens volvretende collega's. Martien van Kerkhoff uit Twente schrijft een brief aan kardinaal Eijk Pierre Wilms uit Panningen schrijft een open brief aan bisschop Wiertz
Hoopvol samen levenIs onze hoop sterk genoeg? Mei 2012, Kees Severijnen Wilt u reageren?Stuur uw reactie aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Wat geloof ik, wat geloven wij... nu ?Zoekend en kritisch gelovend om me heen kijkend, en naar mijn eigen plaats in het geheel, probeer ik en velen met mij een bredere zin en inhoud van geloven te vinden in verbazing over de wonderlijke mikro- en makrokosmos. Daarbij tegelijk het zicht op de schoonheid van de natuur, van kunst-uitingen en van intermenselijke relaties in ogenschouw nemend. Zo kom ik, of kunnen anderen er toe komen om de 'zekerheden' die een kerkelijke geloofsbelijdenis wil voorhouden, in te ruilen voor een meer open manier van ervaren, waarbij geloven een oprecht andere vorm en inhoud kan krijgen, en aldus (hopend op reakties ) onder woorden gebracht: Ik / wij mogen geloven in een mysterievolle God, Oorsprong en Energie van al wat bestaat en waarheen alles terugkeert, ondoorgrondelijk werkzaam in schepping , mens en wereld, maar zichtbaar in sporen van zijn Geest in geschiedenis en mensen. Ik / wij mogen geloven in de mens Jezus, in de boodschap die Hij zelf heeft voorgeleefd ten dode toe, in de Weg die Hij op unieke wijze in naastenliefde is gegaan, in de innerlijke kracht die Hij uitstraalde, verbonden met de geest van God, die Hij zijn Vader noemde. Ik / wij mogen geloven in onszelf, wezenlijk verbonden met die mens Jezus en met iedere medemens, aangesproken of geraakt door Gods Geest, gewetensvol en bezield door dezelfde innerlijke kracht, met als opdracht, zoveel als in (mijn ) ons vermogen ligt, zijn Weg te gaan. April 2012, Jack Ververs. Wilt u reageren?Stuur uw reactie aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Soms breekt uw lichtSoms breekt uw licht Gedenk de mens Geen duisternis Gedenk ons Huub Oosterhuis DiaconieDe belangrijkste vraag in het leven is: van/naar Martin Luther King Ik ben lid van Mariënburg...Omdat kritisch katholieken hun krachten moeten bundelen om kans te maken dat zij worden gehoord. BeleidsuitgangspuntenWij willen bouwen aan de toekomst van het geloof in Nederland door het organiseren van open bijeenkomsten waar inleiders en deelnemers met elkaar in dialoog gaan. OpZienMeedoenWord abonnee. U ontvangt 5x per jaar ons magazine met kritisch katholiek geluid. |